1777-го года февраля 22 дня
По доношению преосвященнаго Симона, епископа Костромскаго, о напечатании в Московской типографии особыми книжицами службы Пресвятей Богородице, нарицаемой Федоровской, на кошт костромскаго Успенскаго собора.
(л. 1)
[Помета вверху листа:] № 377 получено февраля 22 1777 (…)
Святейшему Правителствующему Синоду
Симона, епископа Костромскаго и Галицкаго
Покорнейшее доношение
Епархии моей города Костромы в Успенском соборе имеется явленная Пресвятыя Богородицы икона, нарицаемая Феодоровская, о явлении которой в Прологе месяца марта 14 дня читается повесть, повелением Вашего Святейшества напечатанная. Я, с времени прибытия моего на Костромскую епархию желая о сей иконе обстоятелнее узнать, нашол, что для празнования явления ея сложена писменная служба и повесть о чудесах, при оной бывших. Но как я, разсматривая сию службу, усмотрел в оной многие неисправности, противныя
[Пометы внизу листа:] Докладывано 6 марта 777 года
Вторично докладывано 30 октября 1777 году
Третично докладывано 11 декабря того же году
(л. 1 об.)
обыкновенным церковным службам; то разсудилося мне, оную исправив, представить Вашему Святейшеству с тем, не соблаговолите ль Ваше Святейшество предать ее печати, так как и самую повесть в Прологе благословили напечатать. Однако между тем приказал консистории моей учинить достоверную о том справку, не было ли когда от Вашего Святейшества каковаго либо о исправлении и напечатании сей службы повеления. В следствие чего и нашлося, что еще прежде учреждения Костромской епархии в посланном 1743 года июля 25 дня от Вашего Святейшества к покойному преосвященному Иосифу, архиепископу Московскому, указе написано: что Вашему Святейшеству поданным Нижегородской губернии секретарь Иван Соколов доношением объявляя, имеется де в Костроме в соборной церкви чудотворной Пресвятыя Богородицы образ, зовомый Феодоровский, от многих лет, и определено де ему празновать марта 14 числа, а о явлении де того образа с чудесами имеется
(л. 2)
в том соборе писменная служба чрез многие годы не свидетелствована; о чем де есть ево Соколова желание, чтоб для торжества Пресвятей Богородице оную службу печатную получить; понеже де по явлении того чудотворнаго образа печатной и поныне не издано; просил, чтоб оную писменную Пресвятыя Богородицы службу из костромскаго собору взять в Святейший Синод и определить печатать. И по тому доношению Вашим Святейшеством определено означенную писменную службу из того собора взяв, надлежит ли ее печатать, разсмотреть оному преосвященному Иосифу, и по разсмотрении списав с нея чистым писмом копию, прислать со мнением своим для апробации Вашему Святейшеству. И в силу онаго указа посланным того ж году августа 10 дня из духовной дикастерии в бывое тогда Костромское духовное правление указом велено оную писменную с чудесами службу для освидетелствования прислать в Москву костромскаго собора с священником,
(л. 2 об.)
которому со оною и явится в духовной дикастерии. По которому указу в прошлом 1744‑м году ноября 12 дня в Московскую духовную консисторию из Костромскаго правления та писменная служба с бывым в том соборе протопопом Иаковом при доношении отослана, а копия, писанная уставом, оставлена в том соборе. Как же Костромская епархия учреждена; то имевшияся в Московской консистории епархии Костромской дела, а в том числе и оное о чудотворной иконе дело с помянутою службою, в мою консисторию присланы. Но как сия служба не толко тогда, но и после того времени не была осмотрена и исправлена; то я должности моей почел во исполнение прежде помянутаго Вашего Святейшества указа, означенную службу вместе с повестью о чудесном явлении вышеписанныя Богородичныя иконы высмотрев и что к поправлению следовало поправив, покорнейше представить Вашему
(л. 3)
Святейшеству при сем доношении с тем, не соблаговолите ли Ваше Святейшество повелеть Московской типографии оную напечатать, во первых в особенных на кошт костромскаго собора книжицах весь выход, а потом и в самой мартовской месячной минее, по примеру других Богородичных служеб, ибо как празнование сей иконе уставлено 14 марта по той причине, что в сей день в Костроме возведен был на всероссийский престол великий государь царь и великий князь Михаил Феодорович (о чем и воспоминания приложить я заблагосудил в оной службе в пристойных местах и пристойным, кажется, образом), так потому и было бы не непристойно и небезполезно всей Российской Церкви помянутою службою, когда она в минею включится, воспоминать великое оное благодеяние Божие, не к одной
(л. 3 об.)
Костроме, но и ко всему отечеству нашему оказанное. Как же для благоговеющих к зрению на образ Божия Матере за потребное я сужду представить грыдорованным искуством в начале оныя службы явленную оную икону; то и о сем покорнейше прошу Вашего Святейшества разсмотрения и благословения. В протчем предав все сие дело архипастырскому Вашего Святейшества благоразсмотрению, в ожидании повелителной о сем резолюции пребуду.
Вашего Святейшества
Покорнейший послушник смиренный Симон, епископ Костромский.
1777 года
Февраля 3 дня
(л. 4 – пустой)
[Обозначения, применяемые далее:
полужирный шрифт – в рукописи написано красными чернилами;
курсив – в рукописи вычеркнуто;
подчеркивание – в рукописи добавлено от руки при редактировании]
(л. 5)
Служба Пресвятей Богородице, совершаемая марта в 14 день, в праздник явления чудотворныя Ея иконы, нарицаемыя Феодоровския, яже во граде Костроме
На малей вечерни, на Господи воззвах, стихиры на 4, глас 1. Подобен: Небесных чинов:
Ныне священных лицы, * благоговеющии к чудней Божия Матери * иконе, к веселию град Кострому * и все верных сословие созывают, * возвещающе Царицы * пречуднаго образа пришествие.
Иже чудеснаго образа Пресвятыя Владычицы пришествие * благоговейно приемше * костромстии жителие, * радости вси исполнишася, * призывающе всех днесь * на преславное торжество Божия Матере, * ходатайствующия спасение душам нашим.
С священных чинми днесь * вси роди верных * духовно возвеселимся, * празднующе торжество Божия Матере, * явившия нам пришествием Своего образа * источник приснотекущий, * независтныя дары исцелений всем подающий.
Феодоре, мучениче Христов, радуйся и ликуй, * присный рабе Всепетыя Богоматере, * яко
(л. 5 об.)
сподобился еси Тоя всечестную икону * руками твоими под’яти и носити, * и граду Костроме преподати, * якоже царскую утварь, * во спасение душ наших.
Слава и ныне: глас 5.
Собравшеся, вернии, на священное торжество Девы днесь, предочистим себе воздержанием страстей, да Чистую нескверными устнами и чистыми душами воспоим, глаголюще: Радуйся, над всеми превознесенная величием, еже сотвори Тебе Силный; радуйся, преукрашенная славою добродетелей, еюже сияеши к нашему подражанию; радуйся, преизящная красото и похвало граду Твоему, емуже целбоносным образом Твоим присно благотвориши, ходатайствующи полезная всем, ко оному с любовию к Тебе притекающим.
На стиховне стихиры, глас 2. Подобен: Егда от Древа:
Якоже пришествием иногда ко Елисавети Твоим подвигла еси со устнами утробу ея ко благохвалению Твоего величия, сице и ныне пришествие Твоего чудеснаго образа празднующым молитвами Твоими исходатайствуй благодать, по достоянию воспевати Тебе, Благословенная в женах, и благословенный Плод чрева Твоего.
Стих: Слыши, Дщи, и виждь:
Несть красна песнь во устех грешника, якоже рече Писание; сего ради мы, повиннии
(л. 6)
многим грехом, не можем достойне пети Тя, прославленную от Самаго святых Святейшаго. Темже, припадающе, вопием Ти: Богоблаженная Отроковице, Твоим предстателством соделай, да чистыми душами и нескверными устнами блажим Тя, Всепетая.
Стих: Лицу Твоему помолятся:
Аще к высоте величия и чудес Твоих не довлеет немощное слово и ум наш, Ты Сама, Богородителнице, недостающее в нас Твоими молитвами ныне исполни, ходатайствующи нам благодать Духа, Имже движима иногда, Предтечева мати Тебе, Матерь Господа Своего, по достоянию величаше.
Слава и ныне: глас тойже, самогласен.
Се покровителствуемый Тобою град наш, в радости Духа усретая светлый праздник пришествия всечестнаго Твоего образа, движется к пению величия и чудес Твоих. Но да подобающее славе Твоей и славе Рожденнаго из Тебе плотию Бога составит ликовствование, умилно взывает к Тебе: прииди к нам, Богоневесто, и невидимо стани с нами, вложи пение во уста наша и оным предначни торжество.
Тропарь, глас 4.
Пришествием честныя Твоея иконы, Богоотроковице, обрадованный днесь Богохранимый
(л. 6 об.)
град Кострома, якоже древний Израиль к кивоту Завета, притекает ко изображению лица Твоего и воплотившагося от Тебе Бога нашего, да Твоим Матерним к Нему предстателством присно ходатайствуеши всем, под сень крова Твоего прибегающим, мир и велию милость.
На велицей вечерни.
Стихиры на 8, глас 2.
Приидите, во гласе шума празднующаго воспоим Господеви, благодеявшему нам явлением чудеснаго образа Пречистыя Своея Матере, прославляюще богатство благодати, юже предстателством Ея изливает обилно на всех, под сень пречистаго лица Ея притекающих с верою, Иисус Человеколюбец и Спас душ наших.
Благознаменит бысть Израилю день оный, в оньже рукою Моисеа от горкия работы во блаженную свободу сквозе Чермное море людие Божии превождахуся; сице и нам радостен нарочитый сей праздника нашего день, яко днесь рукою великаго князя и государя Михаила Феодоровича, от костромских пределов возсиявшаго, вся страны отечествия нашего по многолетном междоусобных браней обуревании умирил еси,
(л. 7)
Господи, да в мире глубоце прославляем благодеяния и чудеса, имиже прославил еси во граде нашем пречестную икону рождшия Тя Богоматери Твоя.
Благими преизобиловаше дом Аведдаров, бывшу иногда в нем кивоту Завета; сице и град наш, имеющ в селении своем истиннейший ветхосеннаго кивота образ Твой, Владыко, и Пренепорочныя Твоея Матере, наслаждается богатых даров Твоих, прославляя Тебе и с Тобою рождшую Тя, Ходатаицу мира и велия милости.
Обращаше древний Израиль в бегство полки чужих, разрушаше твердыни иноплеменных градов и всех бедственных нахождений от супостатов свобождашеся, егда ковчег Завета имяше с собою; но сия древния милости преизобилно удивил еси на граде нашем, Господи, егда нечестивых, на достояние Твое ополчившихся, страхом смятенных бежати вспять сотворил еси, подав нам знамение помощи Твоея в чудесном образе одушевленнаго Твоего Кивота.
Ины стихиры, глас 5. Подобен: Радуйся:
Радуйся, одушевленный Господа славы Кивоте, в немже двоих во Христе сошедшихся естеств, на спасение наше совершися таинство; радуйся, Сияние Святаго святых, в Нейже Бог
(л. 7 об.)
вселився, с человеки беседоваше и соводворяшеся; радуйся, храме Божественный Вседаровитаго Владыки, из Негоже вся благая роду нашему произыдоша; радуйся, Сене Богоделанная, под Еяже кровом град Твой пребывает невредим, приемля душам и телесем полезная прошения.
Радуйся, изящнейшая красото рода человеча, от Неяже краснейший добротою паче всех человек Сын Вышняго в мир произыде; радуйся, похвало верных превысокая, Еюже паче всех избранных Иисус Христова Церковь на небеси и на земли красуется; радуйся, истиннейшая наша славо и украшение, о Нейже единей град наш с пределы своими велемудрствуя пред всеми хвалится; радуйся, сладчайшая радосте всех с верою под сень Твою притекающих; имже многомощными молитвами Твоими ходатайствуеши прелагающия от печали в радость дары, и всем подаеши мир и велию милость.
Радуйся, Благодатная Дево Богородице, явлением чудеснаго образа Твоего град наш возвеселившая. Радуйся, пребогатое наше сокровище, от Негоже целбоносными чудесами вся пределы страны нашея исполнишася; радуйся, надеждо и крепосте наша, Еюже защищение и помощь на сопротивных
(л. 8)
в нашествие нечестиваго Батыя граду Твоему Костроме подадеся; радуйся, Мати присноблагодеющая нам, от Неяже и ныне, с верою и любовию во храм Твой к чудесней иконе притекающе, приемлем милость и благодать обретаем во спасение наше.
Радуйся, богохранимый граде Костромо, яко во священных твоих селениях имаши неоцененное сокровище, чудесную икону Пресвятыя Богоотроковицы. Радуйся, витающая в костромских и галицких пределех Церкви Божия, яко вси вернии чада Твои, притекающии любовию ко святей иконе сей, приемлют свыше независтныя исцелений дары; радуйся и сликовствуй нам, мати всех российских градов Москво, яко светлый сей праздника нашего день благознаменит и тебе сотворися, егда от Костромы на престол твой дарова тебе днесь Вышний благочестивейшаго царя Михаила. Радуйтеся и сторжествуйте нам днесь, вси российстии верных собори, яко в день сей Господь сил молитвами Рождшия Его всем нам откры многое множество Своея благости, во утверждение отечествия нашего и во спасение душ наших.
Слава и ныне: глас 6.
Сошедшееся, верных совокупления, на преславное торжество Божия Матере, согласно
(л. 8 об)
воспоим благодеяния и чудеса, имиже Господь славы в костромских пределех преславно прослави Матерь Свою, се бо чудесно яви нам всечестный образ Ея, нань же отцы наши верою взирающе и любовию к первообразному возносящеся, видеша зде велия и преславная, яже во утверждение и защищение граду сему Господь сил молитв ради Матере Своея содея, и яже во спасение душ и к ползе телес предстателством Ея богатно подаде всем, иже призываху Его во истине и к ходатайству Матере Его благочестно прибегаху. Но о Всемилостивый Господи, Спасе наш, творяй чудеса един, удиви и на нас древния оныя Твоя милости, имея о сем молящую Тя Матерь Твою, Покровителницу и Предстателницу граду нашему, да и мы, присно исполняющеся благих дому Твоего, непрестанно славословим Тя, яко Ты вчера, и днесь, и во веки Тойже еси, Господь и Промыслитель наш.
Вход. Прокимен дне, и чтения три.
1. Бытия чтение. Изыде Иаков:
2. Пророчества Иезекиилева чтение. Тако глаголет Господь:
3. Премудрости Соломони чтение. Премудрость созда себе дом: