РГИА. Ф. 796. Оп. 58. Д. 83

1777-го года фев­ра­ля 22 дня

По доно­ше­нию прео­свя­щен­на­го Симо­на, епи­ско­па Костром­ска­го, о напе­ча­та­нии в Мос­ков­ской типо­гра­фии осо­бы­ми кни­жи­ца­ми служ­бы Пре­свя­тей Бого­ро­ди­це, нари­ца­е­мой Федо­ров­ской, на кошт костром­ска­го Успен­ска­го собо­ра.

(л. 1)

[Поме­та ввер­ху листа:] № 377 полу­че­но фев­ра­ля 22 1777 (…)

Свя­тей­ше­му Пра­ви­тел­ству­ю­ще­му Сино­ду

Симо­на, епи­ско­па Костром­ска­го и Галиц­ка­го

Покор­ней­шее доно­ше­ние

Епар­хии моей горо­да Костро­мы в Успен­ском собо­ре име­ет­ся явлен­ная Пре­свя­тыя Бого­ро­ди­цы ико­на, нари­ца­е­мая Фео­до­ров­ская, о явле­нии кото­рой в Про­ло­ге меся­ца мар­та 14 дня чита­ет­ся повесть, пове­ле­ни­ем Ваше­го Свя­тей­ше­ства напе­ча­тан­ная. Я, с вре­ме­ни при­бы­тия мое­го на Костром­скую епар­хию желая о сей иконе обсто­я­тел­нее узнать, нашол, что для праз­но­ва­ния явле­ния ея сло­же­на пис­мен­ная служ­ба и повесть о чуде­сах, при оной быв­ших. Но как я, раз­смат­ри­вая сию служ­бу, усмот­рел в оной мно­гие неис­прав­но­сти, про­тив­ныя

[Поме­ты вни­зу листа:] Докла­ды­ва­но 6 мар­та 777 года

Вто­рич­но докла­ды­ва­но 30 октяб­ря 1777 году

Тре­тич­но докла­ды­ва­но 11 декаб­ря того же году

(л. 1 об.)

обык­но­вен­ным цер­ков­ным служ­бам; то раз­су­ди­ло­ся мне, оную испра­вив, пред­ста­вить Ваше­му Свя­тей­ше­ству с тем, не собла­го­во­ли­те ль Ваше Свя­тей­ше­ство пре­дать ее печа­ти, так как и самую повесть в Про­ло­ге бла­го­сло­ви­ли напе­ча­тать. Одна­ко меж­ду тем при­ка­зал кон­си­сто­рии моей учи­нить досто­вер­ную о том справ­ку, не было ли когда от Ваше­го Свя­тей­ше­ства како­ва­го либо о исправ­ле­нии и напе­ча­та­нии сей служ­бы пове­ле­ния. В след­ствие чего и нашло­ся, что еще преж­де учре­жде­ния Костром­ской епар­хии в послан­ном 1743 года июля 25 дня от Ваше­го Свя­тей­ше­ства к покой­но­му прео­свя­щен­но­му Иоси­фу, архи­епи­ско­пу Мос­ков­ско­му, ука­зе напи­са­но: что Ваше­му Свя­тей­ше­ству подан­ным Ниже­го­род­ской губер­нии сек­ре­тарь Иван Соко­лов доно­ше­ни­ем объ­яв­ляя, име­ет­ся де в Костро­ме в собор­ной церк­ви чудо­твор­ной Пре­свя­тыя Бого­ро­ди­цы образ, зово­мый Фео­до­ров­ский, от мно­гих лет, и опре­де­ле­но де ему праз­но­вать мар­та 14 чис­ла, а о явле­нии де того обра­за с чуде­са­ми име­ет­ся

(л. 2)

в том собо­ре пис­мен­ная служ­ба чрез мно­гие годы не сви­де­тел­ство­ва­на; о чем де есть ево Соко­ло­ва жела­ние, чтоб для тор­же­ства Пре­свя­тей Бого­ро­ди­це оную служ­бу печат­ную полу­чить; поне­же де по явле­нии того чудо­твор­на­го обра­за печат­ной и поныне не изда­но; про­сил, чтоб оную пис­мен­ную Пре­свя­тыя Бого­ро­ди­цы служ­бу из костром­ска­го собо­ру взять в Свя­тей­ший Синод и опре­де­лить печа­тать. И по тому доно­ше­нию Вашим Свя­тей­ше­ством опре­де­ле­но озна­чен­ную пис­мен­ную служ­бу из того собо­ра взяв, над­ле­жит ли ее печа­тать, раз­смот­реть оно­му прео­свя­щен­но­му Иоси­фу, и по раз­смот­ре­нии спи­сав с нея чистым писмом копию, при­слать со мне­ни­ем сво­им для апро­ба­ции Ваше­му Свя­тей­ше­ству. И в силу она­го ука­за послан­ным того ж году авгу­ста 10 дня из духов­ной дика­сте­рии в бывое тогда Костром­ское духов­ное прав­ле­ние ука­зом веле­но оную пис­мен­ную с чуде­са­ми служ­бу для осви­де­тел­ство­ва­ния при­слать в Моск­ву костром­ска­го собо­ра с свя­щен­ни­ком,

(л. 2 об.)

кото­ро­му со оною и явит­ся в духов­ной дика­сте­рии. По кото­ро­му ука­зу в про­шлом 1744‑м году нояб­ря 12 дня в Мос­ков­скую духов­ную кон­си­сто­рию из Костром­ска­го прав­ле­ния та пис­мен­ная служ­ба с бывым в том собо­ре про­то­по­пом Иако­вом при доно­ше­нии ото­сла­на, а копия, писан­ная уста­вом, остав­ле­на в том собо­ре. Как же Костром­ская епар­хия учре­жде­на; то имев­ши­я­ся в Мос­ков­ской кон­си­сто­рии епар­хии Костром­ской дела, а в том чис­ле и оное о чудо­твор­ной иконе дело с помя­ну­тою служ­бою, в мою кон­си­сто­рию при­сла­ны. Но как сия служ­ба не тол­ко тогда, но и после того вре­ме­ни не была осмот­ре­на и исправ­ле­на; то я долж­но­сти моей почел во испол­не­ние преж­де помя­ну­та­го Ваше­го Свя­тей­ше­ства ука­за, озна­чен­ную служ­бу вме­сте с пове­стью о чудес­ном явле­нии выше­пи­сан­ныя Бого­ро­дич­ныя ико­ны высмот­рев и что к поправ­ле­нию сле­до­ва­ло попра­вив, покор­ней­ше пред­ста­вить Ваше­му

(л. 3)

Свя­тей­ше­ству при сем доно­ше­нии с тем, не собла­го­во­ли­те ли Ваше Свя­тей­ше­ство пове­леть Мос­ков­ской типо­гра­фии оную напе­ча­тать, во пер­вых в осо­бен­ных на кошт костром­ска­го собо­ра кни­жи­цах весь выход, а потом и в самой мар­тов­ской месяч­ной минее, по при­ме­ру дру­гих Бого­ро­дич­ных слу­жеб, ибо как праз­но­ва­ние сей иконе устав­ле­но 14 мар­та по той при­чине, что в сей день в Костро­ме воз­ве­ден был на все­рос­сий­ский пре­стол вели­кий госу­дарь царь и вели­кий князь Миха­ил Фео­до­ро­вич (о чем и вос­по­ми­на­ния при­ло­жить я забла­го­су­дил в оной служ­бе в при­стой­ных местах и при­стой­ным, кажет­ся, обра­зом), так пото­му и было бы не непри­стой­но и небез­по­лез­но всей Рос­сий­ской Церк­ви помя­ну­тою служ­бою, когда она в минею вклю­чит­ся, вос­по­ми­нать вели­кое оное бла­го­де­я­ние Божие, не к одной

(л. 3 об.)

Костро­ме, но и ко все­му оте­че­ству наше­му ока­зан­ное. Как же для бла­го­го­ве­ю­щих к зре­нию на образ Божия Мате­ре за потреб­ное я суж­ду пред­ста­вить гры­до­ро­ван­ным иску­ством в нача­ле оныя служ­бы явлен­ную оную ико­ну; то и о сем покор­ней­ше про­шу Ваше­го Свя­тей­ше­ства раз­смот­ре­ния и бла­го­сло­ве­ния. В прот­чем пре­дав все сие дело архи­пас­тыр­ско­му Ваше­го Свя­тей­ше­ства бла­го­раз­смот­ре­нию, в ожи­да­нии пове­ли­тел­ной о сем резо­лю­ции пре­бу­ду.

Ваше­го Свя­тей­ше­ства

Покор­ней­ший послуш­ник сми­рен­ный Симон, епи­скоп Костром­ский.

1777 года

Фев­ра­ля 3 дня   

(л. 4 – пустой)

[Обо­зна­че­ния, при­ме­ня­е­мые далее:

полу­жир­ный шрифт – в руко­пи­си напи­са­но крас­ны­ми чер­ни­ла­ми;

кур­сив – в руко­пи­си вычерк­ну­то;

под­чер­ки­ва­ние – в руко­пи­си добав­ле­но от руки при редак­ти­ро­ва­нии]

(л. 5)

Служ­ба Пре­свя­тей Бого­ро­ди­це, совер­ша­е­мая мар­та в 14 день, в празд­ник явле­ния чудо­твор­ныя Ея ико­ны, нари­ца­е­мыя Фео­до­ров­ския, яже во гра­де Костро­ме

На малей вечер­ни, на Гос­по­ди воз­звах, сти­хи­ры на 4, глас 1. Подо­бен: Небес­ных чинов:

Ныне свя­щен­ных лицы, * бла­го­го­ве­ю­щии к чуд­ней Божия Мате­ри * иконе, к весе­лию град Костро­му * и все вер­ных сосло­вие созы­ва­ют, * воз­ве­ща­ю­ще Цари­цы * пре­чуд­на­го обра­за при­ше­ствие.

Иже чудес­на­го обра­за Пре­свя­тыя Вла­ды­чи­цы при­ше­ствие * бла­го­го­вей­но при­ем­ше * костро­мстии жите­лие, * радо­сти вси испол­ни­ша­ся, * при­зы­ва­ю­ще всех днесь * на пре­слав­ное тор­же­ство Божия Мате­ре, * хода­тай­ству­ю­щия спа­се­ние душам нашим.

С свя­щен­ных чин­ми днесь * вси роди вер­ных * духов­но воз­ве­се­лим­ся, * празд­ну­ю­ще тор­же­ство Божия Мате­ре, * явив­шия нам при­ше­стви­ем Сво­е­го обра­за * источ­ник прис­но­те­ку­щий, * неза­вист­ныя дары исце­ле­ний всем пода­ю­щий.

Фео­до­ре, муче­ни­че Хри­стов, радуй­ся и ликуй, * прис­ный рабе Все­пе­тыя Бого­ма­те­ре, * яко

(л. 5 об.)

спо­до­бил­ся еси Тоя все­чест­ную ико­ну * рука­ми тво­и­ми под’я­ти и носи­ти, * и гра­ду Костро­ме пре­по­да­ти, * яко­же цар­скую утварь, * во спа­се­ние душ наших.

Сла­ва и ныне: глас 5.

Собрав­ше­ся, вер­нии, на свя­щен­ное тор­же­ство Девы днесь, пре­до­чи­стим себе воз­дер­жа­ни­ем стра­стей, да Чистую несквер­ны­ми уст­на­ми и чисты­ми душа­ми вос­по­им, гла­го­лю­ще: Радуй­ся, над все­ми пре­воз­не­сен­ная вели­чи­ем, еже сотво­ри Тебе Сил­ный; радуй­ся, пре­укра­шен­ная сла­вою доб­ро­де­те­лей, еюже сия­е­ши к наше­му под­ра­жа­нию; радуй­ся, пре­и­зящ­ная кра­со­то и похва­ло гра­ду Тво­е­му, ему­же цел­бо­нос­ным обра­зом Тво­им прис­но бла­го­тво­ри­ши, хода­тай­ству­ю­щи полез­ная всем, ко оно­му с любо­вию к Тебе при­те­ка­ю­щим.

На сти­ховне сти­хи­ры, глас 2. Подо­бен: Егда от Дре­ва:

Яко­же при­ше­стви­ем ино­гда ко Ели­са­ве­ти Тво­им подвиг­ла еси со уст­на­ми утро­бу ея ко бла­го­хва­ле­нию Тво­е­го вели­чия, сице и ныне при­ше­ствие Тво­е­го чудес­на­го обра­за празд­ну­ю­щым молит­ва­ми Тво­и­ми исхо­да­тай­ствуй бла­го­дать, по досто­я­нию вос­пе­ва­ти Тебе, Бла­го­сло­вен­ная в женах, и бла­го­сло­вен­ный Плод чре­ва Тво­е­го.

Стих: Слы­ши, Дщи, и виждь:

Несть крас­на песнь во устех греш­ни­ка, яко­же рече Писа­ние; сего ради мы, повин­нии

(л. 6)

мно­гим гре­хом, не можем достойне пети Тя, про­слав­лен­ную от Сама­го свя­тых Свя­тей­ша­го. Тем­же, при­па­да­ю­ще, вопи­ем Ти: Бого­бла­жен­ная Отро­ко­ви­це, Тво­им пред­ста­тел­ством соде­лай, да чисты­ми душа­ми и несквер­ны­ми уст­на­ми бла­жим Тя, Все­пе­тая.

Стих: Лицу Тво­е­му помо­лят­ся:

Аще к высо­те вели­чия и чудес Тво­их не довле­ет немощ­ное сло­во и ум наш, Ты Сама, Бого­ро­ди­тел­ни­це, недо­ста­ю­щее в нас Тво­и­ми молит­ва­ми ныне испол­ни, хода­тай­ству­ю­щи нам бла­го­дать Духа, Имже дви­жи­ма ино­гда, Пред­те­че­ва мати Тебе, Матерь Гос­по­да Сво­е­го, по досто­я­нию вели­ча­ше.

Сла­ва и ныне: глас той­же, само­гла­сен.

Се покро­ви­тел­ству­е­мый Тобою град наш, в радо­сти Духа усре­тая свет­лый празд­ник при­ше­ствия все­чест­на­го Тво­е­го обра­за, дви­жет­ся к пению вели­чия и чудес Тво­их. Но да подо­ба­ю­щее сла­ве Тво­ей и сла­ве Рож­ден­на­го из Тебе пло­тию Бога соста­вит ликов­ство­ва­ние, умил­но взы­ва­ет к Тебе: при­и­ди к нам, Бого­не­ве­сто, и неви­ди­мо ста­ни с нами, вло­жи пение во уста наша и оным пред­нач­ни тор­же­ство.

Тро­парь, глас 4.

При­ше­стви­ем чест­ныя Тво­ея ико­ны, Бого­от­ро­ко­ви­це, обра­до­ван­ный днесь Бого­хра­ни­мый

(л. 6 об.)

град Костро­ма, яко­же древ­ний Изра­иль к киво­ту Заве­та, при­те­ка­ет ко изоб­ра­же­нию лица Тво­е­го и вопло­тив­ша­го­ся от Тебе Бога наше­го, да Тво­им Матер­ним к Нему пред­ста­тел­ством прис­но хода­тай­ству­е­ши всем, под сень кро­ва Тво­е­го при­бе­га­ю­щим, мир и велию милость.

На вели­цей вечер­ни.

Сти­хи­ры на 8, глас 2.

При­и­ди­те, во гла­се шума празд­ну­ю­ща­го вос­по­им Гос­по­де­ви, бла­го­де­яв­ше­му нам явле­ни­ем чудес­на­го обра­за Пре­чи­стыя Сво­ея Мате­ре, про­слав­ля­ю­ще богат­ство бла­го­да­ти, юже пред­ста­тел­ством Ея изли­ва­ет обил­но на всех, под сень пре­чи­с­та­го лица Ея при­те­ка­ю­щих с верою, Иисус Чело­ве­ко­лю­бец и Спас душ наших.

Бла­го­зна­ме­нит бысть Изра­и­лю день оный, в онь­же рукою Мои­сеа от гор­кия рабо­ты во бла­жен­ную сво­бо­ду скво­зе Черм­ное море людие Божии пре­вож­да­ху­ся; сице и нам радо­стен наро­чи­тый сей празд­ни­ка наше­го день, яко днесь рукою вели­ка­го кня­зя и госу­да­ря Миха­и­ла Фео­до­ро­ви­ча, от костром­ских пре­де­лов воз­си­яв­ша­го, вся стра­ны оте­че­ствия наше­го по мно­го­лет­ном меж­до­усоб­ных бра­ней обу­ре­ва­нии уми­рил еси,

(л. 7)

Гос­по­ди, да в мире глу­бо­це про­слав­ля­ем бла­го­де­я­ния и чуде­са, ими­же про­сла­вил еси во гра­де нашем пре­чест­ную ико­ну рожд­шия Тя Бого­ма­те­ри Твоя.

Бла­ги­ми пре­и­зоби­ло­ва­ше дом Авед­да­ров, быв­шу ино­гда в нем киво­ту Заве­та; сице и град наш, име­ющ в селе­нии сво­ем истин­ней­ший вет­хо­сен­на­го киво­та образ Твой, Вла­ды­ко, и Пре­не­по­роч­ныя Тво­ея Мате­ре, насла­жда­ет­ся бога­тых даров Тво­их, про­слав­ляя Тебе и с Тобою рожд­шую Тя, Хода­та­и­цу мира и велия мило­сти.

Обра­ща­ше древ­ний Изра­иль в бег­ство пол­ки чужих, раз­ру­ша­ше твер­ды­ни ино­пле­мен­ных гра­дов и всех бед­ствен­ных нахож­де­ний от супо­ста­тов сво­бож­да­ше­ся, егда ков­чег Заве­та имя­ше с собою; но сия древ­ния мило­сти пре­и­зобил­но уди­вил еси на гра­де нашем, Гос­по­ди, егда нече­сти­вых, на досто­я­ние Твое опол­чив­ших­ся, стра­хом смя­тен­ных бежа­ти вспять сотво­рил еси, подав нам зна­ме­ние помо­щи Тво­ея в чудес­ном обра­зе оду­шев­лен­на­го Тво­е­го Киво­та.

Ины сти­хи­ры, глас 5. Подо­бен: Радуй­ся:

Радуй­ся, оду­шев­лен­ный Гос­по­да сла­вы Киво­те, в нем­же дво­их во Хри­сте сошед­ших­ся естеств, на спа­се­ние наше совер­ши­ся таин­ство; радуй­ся, Сия­ние Свя­та­го свя­тых, в Ней­же Бог

(л. 7 об.)

все­ли­вся, с чело­ве­ки бесе­до­ва­ше и сово­дво­ря­ше­ся; радуй­ся, хра­ме Боже­ствен­ный Все­да­ро­ви­та­го Вла­ды­ки, из Него­же вся бла­гая роду наше­му про­изы­до­ша; радуй­ся, Сене Бого­де­лан­ная, под Еяже кро­вом град Твой пре­бы­ва­ет невре­дим, при­ем­ля душам и теле­сем полез­ная про­ше­ния.

Радуй­ся, изящ­ней­шая кра­со­то рода чело­ве­ча, от Неяже крас­ней­ший доб­ро­тою паче всех чело­век Сын Выш­ня­го в мир про­изы­де; радуй­ся, похва­ло вер­ных пре­вы­со­кая, Еюже паче всех избран­ных Иисус Хри­сто­ва Цер­ковь на небе­си и на зем­ли кра­су­ет­ся; радуй­ся, истин­ней­шая наша сла­во и укра­ше­ние, о Ней­же еди­ней град наш с пре­де­лы сво­и­ми веле­мудр­ствуя пред все­ми хва­лит­ся; радуй­ся, слад­чай­шая радо­сте всех с верою под сень Твою при­те­ка­ю­щих; имже мно­го­мощ­ны­ми молит­ва­ми Тво­и­ми хода­тай­ству­е­ши пре­ла­га­ю­щия от печа­ли в радость дары, и всем пода­е­ши мир и велию милость.

Радуй­ся, Бла­го­дат­ная Дево Бого­ро­ди­це, явле­ни­ем чудес­на­го обра­за Тво­е­го град наш воз­ве­се­лив­шая. Радуй­ся, пре­бо­га­тое наше сокро­ви­ще, от Него­же цел­бо­нос­ны­ми чуде­са­ми вся пре­де­лы стра­ны нашея испол­ни­ша­ся; радуй­ся, надеж­до и кре­по­сте наша, Еюже защи­ще­ние и помощь на сопро­тив­ных

(л. 8)

в наше­ствие нече­сти­ва­го Батыя гра­ду Тво­е­му Костро­ме пода­де­ся; радуй­ся, Мати прис­но­бла­го­де­ю­щая нам, от Неяже и ныне, с верою и любо­вию во храм Твой к чудес­ней иконе при­те­ка­ю­ще, при­ем­лем милость и бла­го­дать обре­та­ем во спа­се­ние наше.

Радуй­ся, бого­хра­ни­мый гра­де Костро­мо, яко во свя­щен­ных тво­их селе­ни­ях има­ши неоце­нен­ное сокро­ви­ще, чудес­ную ико­ну Пре­свя­тыя Бого­от­ро­ко­ви­цы. Радуй­ся, вита­ю­щая в костром­ских и галиц­ких пре­де­лех Церк­ви Божия, яко вси вер­нии чада Твои, при­те­ка­ю­щии любо­вию ко свя­тей иконе сей, при­ем­лют свы­ше неза­вист­ныя исце­ле­ний дары; радуй­ся и сли­ков­ствуй нам, мати всех рос­сий­ских гра­дов Моск­во, яко свет­лый сей празд­ни­ка наше­го день бла­го­зна­ме­нит и тебе сотво­ри­ся, егда от Костро­мы на пре­стол твой даро­ва тебе днесь Выш­ний бла­го­че­сти­вей­ша­го царя Миха­и­ла. Радуй­те­ся и стор­же­ствуй­те нам днесь, вси рос­сий­стии вер­ных собо­ри, яко в день сей Гос­подь сил молит­ва­ми Рожд­шия Его всем нам откры мно­гое мно­же­ство Сво­ея бла­го­сти, во утвер­жде­ние оте­че­ствия наше­го и во спа­се­ние душ наших.

Сла­ва и ныне: глас 6.

Сошед­ше­е­ся, вер­ных сово­куп­ле­ния, на пре­слав­ное тор­же­ство Божия Мате­ре, соглас­но

(л. 8 об)

вос­по­им бла­го­де­я­ния и чуде­са, ими­же Гос­подь сла­вы в костром­ских пре­де­лех пре­слав­но про­сла­ви Матерь Свою, се бо чудес­но яви нам все­чест­ный образ Ея, нань же отцы наши верою взи­ра­ю­ще и любо­вию к пер­во­об­раз­но­му воз­но­ся­ще­ся, виде­ша зде велия и пре­слав­ная, яже во утвер­жде­ние и защи­ще­ние гра­ду сему Гос­подь сил молитв ради Мате­ре Сво­ея содея, и яже во спа­се­ние душ и к пол­зе телес пред­ста­тел­ством Ея богат­но пода­де всем, иже при­зы­ва­ху Его во истине и к хода­тай­ству Мате­ре Его бла­го­чест­но при­бе­га­ху. Но о Все­ми­ло­сти­вый Гос­по­ди, Спа­се наш, тво­ряй чуде­са един, уди­ви и на нас древ­ния оныя Твоя мило­сти, имея о сем моля­щую Тя Матерь Твою, Покро­ви­тел­ни­цу и Пред­ста­тел­ни­цу гра­ду наше­му, да и мы, прис­но испол­ня­ю­ще­ся бла­гих дому Тво­е­го, непре­стан­но сла­во­сло­вим Тя, яко Ты вче­ра, и днесь, и во веки Той­же еси, Гос­подь и Про­мыс­ли­тель наш.

Вход. Про­ки­мен дне, и чте­ния три.

1. Бытия чте­ние. Изы­де Иаков:

2. Про­ро­че­ства Иезе­ки­и­ле­ва чте­ние. Тако гла­го­лет Гос­подь:

3. Пре­муд­ро­сти Соло­мо­ни чте­ние. Пре­муд­рость созда себе дом:

Чудотворная Феодоровская икона Божией Матери